اصول ارتباطات (بخش دوم)


اصول ارتباطات

همانطور که در بخش قبل به برخی از اصول ارتباطات پرداختیم، در این بخش نیز به آن ادامه می دهیم.

سومین مورد از اصول ارتباطات : غیر قابل بازگشت !

فرایند ارتباطات بین فردی، غیر قابل بازگشت هست.

گاهی اوقات شما آرزو می کنید که ای کاش چیزی را نمیگفتید.

درسته، شما میتونید بخاطر چیزی که گفتید عذرخواهی کنید،

میتونید بخاطرش حسرت بخورید، اما قطعا نمیتونید اون رو پس بگیرید!

مبنای ارتباطی ما با دیگران

اغلب اوقات ما بر مبنای صحبت ها یا دیدار های قبلیمان با افراد برخورد می کنیم.

این صحبت ها یا دیدارهایی که در گذشته داشتیم، ممکن است مراجع خوبی باشند و ممکن است نباشند.

بسیاری از اوقات با افراد کلیشه ای رفتار می کنیم، گاهی اوقات بدون اینکه بخواهیم یا حتی خودآگاه باشد.

این کلیشه ها ممکن است شامل مسائلی مثل جنسیت، جایگاه اجتماعی، دین و مذهب، نژاد، سن و… باشند.

اغلب اوقات این کلیشه ها عمومی نگری هستند، و البته از نوع اغراق آمیز آن!

بخاطر این کلیشه ها، زمانی که با افراد ارتباط برقرار می کنیم،

ممکن است با نگرشی از پیش تعیین شده با آن ها صحبت کنیم،

نگرش ما ممکن است در خصوص طرز فکر یا طرز رفتار آن ها باشد،

حتی گاهی اوقات، قبل از اینکه با کسی دوباره ارتباط داشته باشیم، نتیجه صحبت یا دیدارمان را حدس میزنیم.

تاثیر این نگرش های از پیش تعیین شده بر ارتباطات ما

این مسائل بر نوع صحبت کردن ما با دیگران تاثیر میگذارند،

بر روی کلمات و حتی لحنی که از آن استفاده می کنیم تاثیرگذارند.

طبیعتا با هر شخصی طوری صحبت می کنیم که فکر می کنیم مناسب ترین راه است.

اما متاسفانه، اغلب اوقات نگرش های از پیش تعیین شده ما با دیگران نادرست می باشند.

و این یعنی ارتباط ما به شکلی نادرست پیش می رود و در نتیجه احتمال سوء برداشت در آن افزایش پیدا می کند.

اگر هدف ارتباطات را این نظر بگیریم که هر دو طرف به درک متقابل برسند، این مسئله بسیاری از اوقات رخ نمی دهد و سوء برداشت می شود.

مشکل و راه حل نگرش های از پیش تعیین شده

زمانی که ما به این شکل با افراد ارتباط برقرار می کنیم، تحت تاثیر ایده های از پیش تعیین شده خودمان قرار میگیریم.

ما کلیشه های بیشتری را به فردی که با او صحبت می کنیم ربط می دهیم، و همین مشکل ساز می شود.

اما راه حل چیست؟

باید همه ارتباطات خودمان را با ذهن باز شروع کنیم.

گوش کنیم و ببینیم که فردی که مقابل ماست چه می گوید.

فقط به دنبال شنیدن چیزی که دوست نداریم نباشیم.

اینطوری احتمال اینکه سوء برداشت پیش بیاد و شما بعدا از چیزهایی که گفتید پشیمون بشید، بسیار کمتر خواهد بود!

در مطالب بعد برای آشنایی با دیگر اصول، همراه من باشید.

پیشنهاد میکنم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:

بخش اول اصول ارتباطات

بخش دوم اصول ارتباطات

تعریف ارتباطات

ارتباطات چیست

فرایند ارتباطات

مهارت های ارتباطی

بازخورد در ارتباطات

راه های ارتباطی

بر مبنای:

تجربیات شخصی

Skills You Need

برای یادگیری نکات کاربردی و تخصصی در خصوص مهارت های ارتباطی و فن بیان، حتما دوره پایه مهارت های ارتباطی رو دانلود کنید!