در این مطلب می خواهیم به انواع ارتباطات کلامی بپردازیم.
آن ها در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند.
مشخصا از مسائلی که بسیار واضح هستند (مثل شفاف صحبت کردن یا خوب گوش دادن) گرفته
تا چیزهایی که به سادگی مشخص نیستند (مثل واکنش نشان دادن مناسب و شفاف سازی) را در بر میگیرند.
مسئله مهم در انواع ارتباطات کلامی
چیزی که در ارتباطات کلامی بسیار مهم است، این است که بسیاری از اوقات نمی توانیم آن را با ارتباطات غیر کلامی جدا کنیم.
مسائلی مثل زبان بدن شما، لحن صدای شما، حالت های صورتتان و چنین مسائلی، بسیاری از اوقات همسو با ارتباطات کلامی شما می باشند.
شفافیت در صحبت های شما، آرام ماندن، حفظ تمرکز، مودب بودن و دنبال کردن برخی از قوانین، به فرایند مهارت های کلامی کمک بسیاری می کنند.
برخی از دسته بندی های ارتباطات کلامی
اگر بخواهیم دسته بندی ها و انواع ارتباطاتی که با کلام می باشند را نام ببریم، می توانیم به موارد زیر که اهمیت دارند اشاره کنیم:
- صحبت های آغازین
- موثر صحبت کردن و گوش دادن
- تقویت بیان
- سوال پرسیدن
- شفاف سازی
- واکنش نشان دادن نسبت به حرف افراد
- خلاصه گفتن
- پایان دادن بحث
- و…
صحبت های آغازین
در مطلب بعد می خواهیم به همراه یکدیگر به صحبت های آغازین بپردازیم و ببینیم که آن ها چه هستند.
به طور کلی صحبت های آغازین، همان صحبت هایی هستند که چند دقیقه اول ارتباط ما را در بر میگیرند.
در مطلب بعد به صورت جزیی قرار است آن را مورد بررسی قرار دهیم.
پس حتما همراه من باشید! پیشنهاد میکنم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
رابطه ارتباطات آغازین و ارتباطات کلامی
بر مبنای:
برای یادگیری نکات کاربردی و تخصصی در خصوص مهارت های ارتباطی و فن بیان، حتما دوره پایه مهارت های ارتباطی رو دانلود کنید!