پس از پرداختن به تعریف ارتباطات و راه های ارتباطی در مطالب قبل، به بخش نهایی یعنی بازخورد در ارتباطات میرسیم.
اما بازخورد گرفتن بخش نهایی یک ارتباط است؛
با این کار دریافت کننده پیام، فرستنده را مطلع می کند که پیام را دریافت کرده و آن را درک کرده.
گرفتن بازخورد در ارتباطات چیست؟
دریافت کنندگان پیام ها، از این طریق بازخوردی نشان می دهند.
و این بازخورد نشان دهنده این است که پیام را به صورت کلامی و یا غیر کلامی به چه شکلی متوجه شده اند.
افرادی که در ارتباطات مهارت دارند، برای بازخورد گرفتن اهمیت زیادی قائل هستند.
چون تنها راهی است که می توان متوجه شد آیا پیام آنطور که باید درک شده و یا نه.
از این طریق از هرگونه مشکل و سوء برداشتی نیز جلوگیری می شود.
تفاوت در نوع بازخورد گیری
حتما این را مد نظر داشته باشید که نوع بازخورد بسته به راه ارتباطی متفاوت است.
در ارتباطات چهره به چهره یا تلفنی، بازخورد گیری به صورت فوری و مستقیم است.
در حالی که بازخورد در پیام هایی که از طریق تلویزیون یا رادیو منتقل می شوند، غیر مستقیم هستند و البته ممکن است با تاخیر باشند.
در اینترنت نیز بسته به نوع ارتباط، نوع بازخورد ها متفاوت می شوند.
مثال هایی از بازخورد گیری
ممکن است شما شک داشته باشید که آیا پیامی را خوب دریافت و رمزگشایی کردید یا نه.
به خصوص اگر از شخصی که دریافت کننده پیام شماست، بازخوردی نگیرید.
در چنین حالت هایی، می توانید به راحتی بپرسید!
مثلا می توانید از یک سوال خیلی کوتاه استفاده کنید، مثل:
“مشکلی نیست؟” یا “خوب توضیح دادم؟”
اما اگر بازخورد دقیق تر و جزیی تری از دریافت کننده پیامتان می خواهید، می توانید چنین چیزی بگویید:
“خب، بیایید یک بار با هم مرور کنیم، اگر من کار X رو انجام بدم، شما کار Y رو انجام میدید، درسته؟”
تکنیک های بازخورد گیری
در بازخورد گیری تکنیک های مهمی نیز وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید و در مطالب بعدی به آن ها میپردازیم.
اما نظرتان در مورد این چند مطلب چی بود؟
فرایند ارتباطات براتون جا افتاد؟
میتونید توی ذهن خودتون مرور کنید؟ بر مبنای:
برای یادگیری کلی نکته مثبت در خصوص مهارت های ارتباطی و فن بیان، حتما دوره پایه مهارت های ارتباطی رو دانلود کنید!