توی مطلب قبلی، نکاتی رو در مورد شیوه های فصاحت و شیوایی ارائه بررسی کردیم.
توی این مطلب میخوایم نکات بیشتری رو با هم یاد بگیریم.
روش بعدی برای شیوایی ارائه : شنونده ها رو به سفر ببرین!
تصور کنین که فردا پاشدین رفتین سرکار و قبل این که کت تون رو از تنتون دربیارین،
رئیس تون داد میزنه: “دست نگه دارین! کت هاتون رو بپوشین! امروز داریم میریم سفر!”
شما به سرعت سه تا سوال توی ذهن تون مطرح میشه:
کجا داریم میریم؟
چرا داریم میریم اونجا؟
چطور میخوایم به اونجا برسیم؟
خیلی هامون از این ایده استقبال میکنیم، اما باید این سه تا سوال رو به خاطر بسپریم.
یه ارائه دهنده ای که میخواد کلام شیوا و رسایی داشته باشه،
باید این سه تا سوال رو مد نظر داشته باشه و قبل از شروع ارائه، برای شنونده ها روشن شون کنه.
مهم ترین حرف ها رو اول بزنین.
توی یه کتابی خوندم که نوشته بود: “حرف های مهم رو همون اول نزنین، چند دقیقه وایسین، و دقایق اول رو با حرف های کم اهمیت تر پر کنین.”
تجربه به من ثابت کرده که این حرف درست نیست.
شما فقط چند لحظه کوتاه وقت دارین تا توجه شنونده ها رو به خودتون جلب کنین،
و مطمئن باشین اونا اصلا دلشون نمیخواد یه حرف بی اهمیت ازتون بشنون.
پس نصیحت اون کتاب رو اصلا دنبال نکنین چون که توجه شنونده ها رو از دست میدین و دیگه نمیتونین به دستش بیارین.
هیچ شیوایی و زیبایی ای توی حرف های بی اهمیت و بی محتوا وجود نداره، مخصوصا اگه اول ارائه هم باشه!
سخنران های بزرگ برعکس این قضیه رو انجام میدن؛
با اعتماد به نفس روی سکو میرن، چندین لحظه سکوت میکنن تا شنونده ها کاملا مستقر بشن،
لبخند میزنن و شروع به گفتن مهم ترین حرف ها میکنن.
یادمون باشه که ارائه دادن کار کمدی نیست؛ کمدین ها باید شاه بیت و نکته مهم رو آخر بگن،
اما این قضیه برای یه سخنران یا ارائه دهنده صدق نمیکنه.
- ارائه شما مربوط به شنونده هاست.
شیوا و رسا صحبت کردن، به این معنی نیست که شما شروع کنین به حرف زدن،
و همینجور مطالب اضافی ای که فقط خودتون رو خوب نشون میده و طراحی شده برای این که نشون بده شما چقدر سخت کوش بودین رو به شنونده ها بگین.
شیوایی کلام شما موقعی تضمین میشه که بحث شما در مورد مخاطبین تون باشه و به اونا مرتبط باشه.
شنونده ها به پیشینه شما اهمیتی نمیدن پس این کار رو کنار بذارین.
نظر شما چیه؟
اگر این مطلب براتون مفید بوده،
توی مطلب بعدی هم همراه من باشین.
منتظر نظراتتون هستم.
چقدر اين جمله فوق العاده است
((ارائه دادن كار كمدي نيست))
زنده باد مثل هميشه پر مغز و كاربردي
محبت دارید، خوشحالم که مفید بوده و دوست داشتید.