در ادامه مطلب قبل که در خصوص عناصر ارتباط بین فردی بود، به دیگر عنصر ها میپردازیم.
بازخورد شامل پیام هایی است که دریافت کننده بر می گرداند.
این مسئله باعث می شود که فرستنده مطمئن شود که پیامش با چه دقتی دریافت شده است؛
و از سوی دیگر متوجه واکنش دریافت کننده نیز می شود.
دریافت کننده ممکن است حتی نسبت به پیام هایی که عمدی نبوده اند، به صورت عمدی واکنش نشان دهد.
انواع بازخوردها
بازخورد ها می توانند متفاوت باشند،
مثلا از عبارات کلامی مستقیمی مثل “متوجه نشدم، میشه دوباره تکرار کنید؟” باشند
و یا تغییرات در حالت صورت یا زبان بدن، نشان بدهند که شخص نسبت به آن پیام حس خوبی ندارد.
بازخورد ها موجب می شوند که فرستنده خودش را بسته به آن ها تطبیق دهد،
پیامش را تکرار کند و یا به شکل دیگری مطرح کند تا فرایند ارتباط بهبود پیدا کند
زمینه بحث، چهارمین مورد از عناصر ارتباط بین فردی
همه ارتباطات ما تحت تاثیر زمینه ای هستند که در آن در حال رقم خوردن هستند.
اگرچه علاوه بر در نظر گرفتن محیطی که بحث در آن در حال رقم خوردن است،
که می تواند جاهایی مثل اتاق، دفتر، بیرون از منزل، سالن همایش یا جاهای دیگر باشد،
باید شرایط اجتماعی را نیز در نظر گرفت.
اما شرایط اجتماعی مسائلی نظیر نقش ها، مسئولیت ها و اوضاع نسبی افراد است.
دیگر مسئله تاثیرگذار، حالت روحی افراد و توقعات آنان هست، که بر روی تعاملات بسیار تاثیر میگذارد.
در ادامه مطلب
در مطلب بعد، در خصوص عناصر دیگر صحبت خواهیم کرد.
نظرتان در خصوص مطلبی که خواندید چه بود؟
پیشنهاد میکنم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
بخش اول عناصر مهم ارتباطات بین فردی
بخش دوم عناصر مهم ارتباطات بین فردی
بخش سوم عناصر مهم ارتباطات بین فردی
تاثیر مهارتهای ارتباطی در زندگی شخصی
چرا آموزش مهارت های ارتباطی مهم است؟
در چه جاهایی به مهارتهای ارتباطی نیاز داریم؟
چرا به یادگیری مهارت های ارتباطی نیاز داریم؟
بر مبنای:
برای یادگیری نکات کاربردی و تخصصی در خصوص مهارت های ارتباطی و فن بیان، حتما دوره پایه مهارت های ارتباطی رو دانلود کنید!