در ادامه مطلب قبل، اگر بخواهیم مکالمات سخت را دسته بندی کنیم، به دو دسته کلی میرسیم.
اما ببینیم که که این موارد چه هستند.
مکالمات سخت برنامه ریزی شده
این مسائل زمانی اتفاق میفتند که به آن ها فکر شده.
آن ها از نظر زمان، مکان و شرایط برنامه ریزی شده اند.
و این شرایط به دلیل یا دلایلی مشخص شده اند.
اما مثال هایی از این نوع مکالمات:
زمانی که شما برنامه ریزی می کنید تا از کارفرمای خودتان درخواست کنید حقوقتان را افزایش دهد.
یا زمانی که تصمیم میگیرید به پدر مادرتان بگویید که می خواهید از خانه بروید و در جای دیگری زندگی کنید.
درسته که این شرایط به طور کلی دشوار هستند، اما بخاطر طبیعتشان که برنامه ریزی شده است،
می توانید وقت بگذارید و به آن ها فکر کنید و زمانی که آن ها را انجام می دهید بخاطر اینکه برایشان فکر کردید،
اغلب اوقات راحت تر از چیزی که فکر می کنید می گذرند.
چون شاید پیش خودتان فکر کنید که مادر و پدرتان یا حتی کارفرمای شما عصبانی شود،
اما نتیجه آن اینطور نباشد و مکالمه شما راحت به اتمام برسد، فارغ از اینکه شما به نتیجه دلخواهتان میرسید یا نه.
مکالمات دشوار بدون برنامه ریزی
این مکالمات به صورت کاملا ناگهانی اتفاق میفتند.
بسیاری از اوقات، این مکالمات با عصبانیت همراه هستند و در برخی از شرایط به خشونت نیز می رسند.
اغلب اوقات بعد از بعد از چنین مکالماتی ما دو نوع حس داریم،
اگر آن ها خوب پیش نروند، ما احساس افسوس یا خجالت می کنیم،
از سوی دیگر اگر خوب پیش بروند، احساس عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتر می کنیم.
بعد از این نوع اتفاقات بهتر است که به آن ها فکر کنیم و سعی کنیم از آن ها یاد بگیریم.
با کسب تجربه از این اتفاقات می توانیم نکات مثبتشان را بیاموزیم تا اگر در آینده باز هم چنین اتفاقاتی رخ دادند، بهتر عمل کنیم.
در مطلب بعد در خصوص برخی از مشاغل صحبت می کنیم که به برقراری ارتباطات سخت، بیشتر نیاز پیدا می کنند.
برای ادامه یادگیری در مطالب بعد همراه من باشید.
پیشنهاد میکنم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:
ارتباطات در شرایط سخت (بخش اول)
مکالمات در شرایط سخت (بخش دوم)
مکالمات در شرایط سخت (بخش سوم)
بر مبنای:
برای یادگیری نکات کاربردی و تخصصی در خصوص مهارت های ارتباطی و فن بیان، حتما دوره پایه مهارت های ارتباطی رو دانلود کنید!