در ادامه مطلب قبل، ادامه یادگیری سخنرانی و نکات مهم آن میپردازیم،
در مطلب قبل به این رسیدیم که باید بریم سر اصل مطلب، اما این موضوع یعنی چی؟
نکته چهارم در یادگیری سخنرانی : برید سر اصل مطلب!
مخاطبین شما اصلا اهمیت نمیدن که شما چند تا شرکت دارید.
اصلا اهمیت نمیدن که شرکت شما چقدر چیزهای مختلفی رو تولید میکنه.
و اصلا هم اهمیت نمیدن که امضای شما زیر نامه ها چقدر مهمه؛
مگر اینکه مطمئن بشن میتونید بهشون کمک کنید!
پس به جای این صحبت ها برید سر اصل مطلب.
اگه شما باید چیزی بگید که به پیام اصلیتون ربطی نداره،
و یا به مخاطبینتون کمکی نمیکنه، اصلا اونو به زبون نیارید.
خودتون رو به جای اونا بذارید.
از خودتون بپرسید که اونا نیاز دارن چه چیزی رو بدونن و چرا نیاز دارن که اونو بدونن،
اونوقت اون رو بپرسید.
خیلی از افراد حرفه ای، ایده ها و نظراتشون رو طوری بیان میکنن که انگار کمدین هستند.
و منظور من این نیست که اونا حس می کنند خیلی شوخ و با مزه هستند،
منظور من اینه که مثل کمدین ها نکته جالب و خوبِ حرفاشون رو برای آخر صحبتشون نگه میدارن.
پس مثل یک کمدین صحبت و سخنرانی نکنید!
اگه دوست دارید که توی سخنرانی حرفه ای باشید،
باید به این دقت کنید که نکات مهم و جالبتون رو از همون اول و به موقع بگید.
مطمئن باشید که مخاطبین شما، از اینکه اونا رو مجبور به صبر کردید، ازتون تشکر نمیکنن!
نکته پنجم: کوتاه صحبت کنید
اگه به شما 30 دقیقه زمان داده شده تا صحبت کنید، سعی کنید صحبتتون رو توی 20 دقیقه به اتمام برسونید،
با این کار حضار عاشق شما میشن!
تمرکز داشتن و مختصر صحبت کردن، 2 نکته خیلی مهم توی سخنرانی و ارائه هست.
زمانی که پیامتون رو آماده کردید، اون رو خلاصه کنید،
و تبدیل به چیزی کنید که باید گفته بشه.
احتمالا تا حالا پیش خودتون به این نکته فکر کردید،
که اکثر اوقات، کل صحبت هایی که سخنران انجام میده،
میتونه توی نصف زمان انجام بشه و اون شخص بیشتر وقت رو تلف کرده.
پس خودتون سعی کنید تا حد ممکن صحبتتون رو کوتاه به اتمام برسونید،
و برای این کار، میتونید از اسلاید ها کمک بگیرید.
به مخاطبین خودتون لطف کنید و تا حد امکان از اسلاید های کمتری استفاده کنید،
سعی کنید اسلاید ها فقط در حدی باشن که به شما کمک کنن منظورتون رو بهتر برسونید نه چیز دیگه!
کلید موفقیت اینه که سخنرانی خودتون رو کوتاه، مرتبط، قابل قبول، به یادماندنی و خاطره انگیز کنید.
و نه اینکه سعی کنید فقط بیشتر حرف بزنید!
این نکته رو فراموش نکنید!
اما نظر شما!
نظرتون در مورد 2 نکته ای که توی این مطلب مطرح شد چیه؟
شما چه نکاتی به ذهنتون میرسه؟
در مطلب بعد، برای نکات پایانی این سری مطالب، با من همراه باشید.
بر مبنای:
برای یادگیری کلی نکته مثبت در خصوص مهارت های ارتباطی و فن بیان، حتما دوره پایه مهارت های ارتباطی رو دانلود کنید!
سخنران حرفه ای همون اول یه صحبت کوتاه یا حتی یک خاطره کوتاه میگه که هم نکات خیلی با ارزشی داره هم همه رو وادار به خنده و توجه خاص میکنه👌
بله دقیقا همینطوره. در غیر اینصورت سخنرانی هیجانی که باید رو نخواهد داشت.