حل مشکل اضطراب ناشی از محتوا در سخنرانی (بخش چهارم)


اضطراب ناشی از محتوا

و اما راه کار حل مشکل اضطراب ناشی از محتوا در سخنرانی!

در انتهای مطلب قبل، به این رسیدیم که ممکن است گاهی اوقات دلیل اضطراب ما محتوایی باشید که قصد داریم آن را ارائه دهیم.

در این مطلب هم مستقیما به سر اصل مطلب میرویم و راه کار ها را با هم بررسی می کنیم.

حل مشکل اضطراب ناشی از محتوا در صورتی که رهبر هستید

اگر شما رهبر سازمان خودتان هستید،

از افرادی که در سازمان تان هستند نخواهید چیزی که می توانند پشت تلفن یا ایمیل به شما بگویند را ارائه دهند!

ارائه دادن کار سخت و زمان بری است.

نیازمند تلاش، تمرکز و البته شب بیداری است.

پس فقط بخاطر اینکه این کار رواج دارد، از آن ها نخواهید که همه چیز را برای شما ارائه دهند.

ایجاد یک محیط باز، دوستانه و شفاف، قابل تحسین است؛ اما این اتفاق نباید از طریق مضطرب کردن آن ها رخ دهند.

پس نیازی نیست تا زمانی که آن ها چیز جدیدی ندارند که در موردش صحبت کنند، و یا نیازی نیست که حتما چیزی را ارائه دهند، آن ها را مجبور به این کار کنید.

اما اگر تصمیم گرفته شد که شما ارائه دهید چطور؟

بیاید شرایط را تغییر دهید!

به عبارت دیگر، سعی کنید با این فشار و هنجار همیشگی مقابله کنید!

می توانید به تمام کسانی که قرار است در جلسه ارائه شما حضور داشته باشند، پیام بدهید و بگویید که قرار نیست چیز جدیدی بگویید،

و به همین دلیل ترجیح می دهید که وقت ارزشمند آن ها را تلف نکنید.

خلاصه ای از حرف هایتان را در پیام برای آن ها بفرستید و بگویید که اگر سوالی است، خوشحال میشوید آن را پاسخ دهید،

و البته باز هم بگویید که اگر دوست دارند، می توانند در جلسه ارائه شما حضور پیدا کنند.

اما این را برای آن ها شفاف کنید که در آن جلسه، شما چیزی را ارائه نخواهید داد!

اما اگر مجبور هستید که ارائه دهید و راه دیگری نیست چطور؟

اگر شما مجبور به این کار هستید و باید ارائه دهید؛

روی چیزی تمرکز کنید که ارائه آن ارزش بسیاری دارد.

علاوه بر ارزش، باید به ارتباط آن با مخاطبین و به طور کلی افرادی که قرار است حرف های شما را بشنوند نیز فکر کنید.

اما چند تکنیک مهم در اینجا!

راجع به هر چیزی که می خواهید صحبت کنید،

قبل از گفتن آن، سوالی را از خودتان بپرسید: که چی؟

به عبارت دیگر، فرض کنید که یکی از همکاران شما در هر جایی از صحبت شما قرار است از شما بپرسد:

“خب کی چی؟ چرا باید برای من مهم باشه؟”

اگر نتوانید این سوال را پاسخ دهید، بدین معناست که چیزی که قرار است در مورد آن صحبت کنید، فقط و فقط حرف اضافه است.

یکی از دلایل اصلی اضطراب و خستگی در سخنرانی های سازمانی، محتوا است.

پس بخش عمده ای از اضطراب ناشی از محتوا نیز می تواند با محتوای غنی از بین برود.

برای این کار باید مطمئن شوید که چیزی که قرار است در موردش صحبت کنید ارزشمند است.

اگر اینطور نیست، حداقل با خودتان صادق باشید و این مسئله را از طریق پیام/ایمیل یا… به بقیه افراد اطلاع دهید!

امیدوارم از این سری مطالب لذت برده باشید.

نظرتان را با من در میان بگذارید.

آیا موافق مطالبی که در این سری مطرح شد هستید؟

لینک بخش اول

لینک بخش دوم

لینک بخش سوم

لینک بخش چهارم

بر مبنای:

تجربیات شخصی

Brian Tracy

Leil Lowndes

Mindful Speaker

برای یادگیری کلی نکته مثبت در خصوص مهارت های ارتباطی و فن بیان، حتما دوره پایه مهارت های ارتباطی رو دانلود کنید!